Una din intrebarile pe care mi le pun de mai bine de 8 ani (de cand am zburat prima data) e "de ce-ar fi avionul mai rentabil decat masina?"
Raspunsul: NU-i.
Singurul avantaj e timpul, clar... daca drumul Iasi-Londra cu masina l-ai parcurge in 30 de ore (mers continu), cu avionul ajungi in 3 ore.
Dar cum e din punct de vedere al consumului?
Pai un calcul comparativ intre un Diesel (chiar al meu) si un 737 (pentru care am luat datele de pe internet) ar arata ca:
Masina
Avion
(am luat cazul unui Boeing 737-700 care e cel mai popular avion al Tarom-ului, bineinteles calculele variind de la un model la altul, de la Boeing la Airbus, dar nu am vrut si nici nu vreau sa intru in detalii, informatiile sunt pur orientative si pentru cultura generala):
Aproape de 3 ori mai scump.
Singura necunoscuta e pretul kerosenului... stiu ca la avioane (cel putin cele cu elice) combustibilul e de fapt o motorina de foarte proasta calitate, si tinand cont si de cantitatile mari in care companiile cumpara de la rafinarii, e posibil sa obtina un pret pe Litru mai mic decat cel al benzinei sau motorinei de pe piata (pe care o punem cu totii in rezervor). Adica e posibil sa fie doar de 2 ori mai scump.
Acestea fiind datele problemei... de ce-ai calatori cu avionul daca timpul nu ar fi o problema? (de exemplu in concediu/vacanta).
Raspunsul: NU-i.
Singurul avantaj e timpul, clar... daca drumul Iasi-Londra cu masina l-ai parcurge in 30 de ore (mers continu), cu avionul ajungi in 3 ore.
Dar cum e din punct de vedere al consumului?
Pai un calcul comparativ intre un Diesel (chiar al meu) si un 737 (pentru care am luat datele de pe internet) ar arata ca:
Masina
Consum mediu | 5.5 | Litri/100km |
Nr pasageri | 5 | |
Consum/pasager/100km | 1.10 | Litri |
Pret motorina | 1.40 | Euro |
Cost/pasager/100km | 1.54 | Euro |
Avion
(am luat cazul unui Boeing 737-700 care e cel mai popular avion al Tarom-ului, bineinteles calculele variind de la un model la altul, de la Boeing la Airbus, dar nu am vrut si nici nu vreau sa intru in detalii, informatiile sunt pur orientative si pentru cultura generala):
Capacitate rezervor | 26020 | litri |
Autonomie | 6362 | km |
Consum mediu | 409 | Litri/100km |
Nr pasageri | 126 | |
Consum/pasager/100km | 3.25 | Litri |
Pret combustibil | 1.40 | Euro (?) |
Cost/pasager/100km | 4.54 | Euro |
Aproape de 3 ori mai scump.
Singura necunoscuta e pretul kerosenului... stiu ca la avioane (cel putin cele cu elice) combustibilul e de fapt o motorina de foarte proasta calitate, si tinand cont si de cantitatile mari in care companiile cumpara de la rafinarii, e posibil sa obtina un pret pe Litru mai mic decat cel al benzinei sau motorinei de pe piata (pe care o punem cu totii in rezervor). Adica e posibil sa fie doar de 2 ori mai scump.
Acestea fiind datele problemei... de ce-ai calatori cu avionul daca timpul nu ar fi o problema? (de exemplu in concediu/vacanta).
2 comentarii:
Dacă vacanța în sine nu constă în șofat, nu există nici un motiv pentru care să ți-o petreci la volan.
Îmi place să șofez, mai ales mașini scumpe, dar parcă mai mult as vrea să savurez o cafea la 10000 m altitudine și apoi să mă cazez la hotel.
Nu uita ca vacanta inseamna in general o calatorie, iar drumul in sine face parte din calatorie. Daca nu ai avea motive deosebite sa te grabesti (copil care nu rezista in masina atatea ore, sau locatia nu prea e accesibila cu masina, sau poate vacanta e prea scurta si nu-ti permiti sa pierzi multe zile pe drum), de ce-ai vrea avion?
Trimiteți un comentariu